×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۱  .::.   برابر با : Friday, 20 May , 2022  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کره جنوبی  و سریال هایش الگوی موفق دیپلماسی عمومی
علی رضا تهرانی فر

علی رضا تهرانی فر کارشناس ارشد مدیریت رسانه؛ دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در عرصه سیاست خارجی کشورها حرف اول را می زند. در این عصر تنیده شده در هم توسط شبکه های اجتماعی و وسایل نوین ارتباط جمعی کشورها برای تاثیرگذاری بر روی شهرندان یکدیگر به رسانه و تولیدات رسانه ای متوسل شده اند.

استفاده از تولیدات رسانه ای همانند فیلم و سریال تلاش میکنند؛ فرهنگ و هویت کشور خود را به جهانیان معرفی کنند. دیپلماسی عمومی یعنی بهره گیری از قدرت نرم برای تغییر نظر شهروندان و سیاستمداران دیگر کشورها در راستای منافع ملی کشور خود است.

کره جنوبی جز کشورهایی است که همواره از طریق محصولات فرهنگی همانند فیلم ها و سریال های موفق تلاش کرده است از طریق دیپلماسی عمومی و قدرت نرم نظرات شهروندان دیگر کشورها را نسبت به کشور خود مثبت نماید.

سینمای کره با محصولات درخشانی همانند Oldboy و The Maid House, Woman of Fire ودیگر آثار درخشان همانند قطار بوسان و کنیز و انگل  لیست بلند بالای دیگری از این دست فیلم های درخشان و تاثیرگذار همواره حضوری موفق در عرصه جهانی داشته است.

انچه که بار دیگر کره را بر سر زبان ها انداخت و موجب شد کره جنوبی حتی بیشتر از میزبانی جام جهانی از طریق آن کسب درآمد و نام نیک کند سریال است. کره از طریق سریال های بازی ماهی مرکب؛ مای نیم و اهل جهنم توانست درآمد هنگفتی به دست بیاورد و در این سال هایی که  اقتصاد کشورها به دلیل اپیدمی کرونا دچار بحران شده بودند؛ کره با یک روش صحیح نظرات جهانیان را به سوی خود جلب کند.

جلب توجه به معنای روانه شدن گردشگران به سوی کره جنوبی و فروش محصولات جانبی مانند عروسک سریال بازی مرکب یا حق پخش گسترده آن و غیره علاوه بر این مزایایی اقتصادی کره جنوبی توانست فرهنگ و هویت کره ای و سبک زندگی کره ای را به تمام دنیا معرفی کند.

در حالی که ما در ایران اصغر فرهادی را بخاطر ساخت فیلمی درخشان بنام قهرمان محاکمه مجازی میکنیم و هر آنچه سنگ دم دست داریم را زیر پای فیلم سازان کشورمان می اندازیم و در مقابل  در آنسوی قاره کهن کره جنوبی از طریق همین محصول در حال ربودن قلب های جهانیان است.

کشورهایی در عرصه بین الملل و سیاست خارجی موفق خواهند شد که از طریق قدرت نرم و دیپلماسی عمومی و ابعاد این دیپلماسی یعنی بهره گیری از تولیدات رسانه ای بتوانند بیشترین تاثیر مثبت را بر روی افکاری عمومی جهانی داشته باشند. بهره گیری از جنبه های قدرت سخت در عرصه سیاست خارجی منسوخ شده است؛ سیاست خارجی و فضای بین المللی فضای تعامل و برقراری ارتباط از طریق محصولات و تولیدات رسانه ای باکیفیت است.

با استفاده از قدرت سخت و زورگویی و پرخاشگری در عرصه سیاست خارجی هرگز نمی توانیم بر روی افکاری عمومی دنیا تاثیر بگذاریم و همچنین امکان معرفی خود را از دست خواهیم داد.. اگر می خواهیم فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی خود را در قالب جمهوری اسلامی ایران به جهانیان معرفی کنیم؛ جهت ارتقای وجهه عمومی کشور و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی؛ می توان از این روش یعنی تولید محصولات رسانه ای باکیفیت بخصوص فیلم و سریال های جذب استفاده کرد.

علاوه از جنبه های سیاسی  فرهنگی و فواید آن استفاده از دیپلماسی عمومی و محصولات رسانه ای می تواند دستاوردهای مادی فراوانی برای کشور در پی داشته باشد.

راهی که در چهل و دو سه سال گذشته در پیش نگرفتیم و همواره مسیر برعکس و سخت را برای معرفی خود انتخاب کردیم که در آن شکست خوردیم…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.