
زیرساخت های استان ایلام از دیگر استانهای کشور عقب است. یکی از عناصر اصلی توسعه زیرساخت ها، وجود جاده های مواصلاتی استاندارد و ایمن است.
محورهای مواصلاتی استان ایلام از قطار توسعه ای کشور جا افتاده است. شاید اگر بخاطر تردد زائرین کربلا نبود، استان ایلام از همین مسیرهای نیم بند نیز برخوردار نبود.
یکی از اصلی ترین محورهای مواصلاتی استان ایلام جاده ایلام – حمیل است. این مسیر یکی از اصلی ترین مسیرهای تردد زوار به سمت کشور عراق می باشند.
علاوه بر این مسیر ایلام – حمیل یکی از مسیرهای اصلی ورود به استان ایلام است.
با وجود اهمیت بالای این مسیر و تردد بسیار زیاد از کمترین کیفبت برخوردار است.
مسیر ایلام – حمیل غیر استاندارد ناایمن است. بخصوص در فصل زمستان به دلیل وجود لایه هایی از خاک در لابه لای سنگهای در مسیر جادهها به هنگام بارش باران و خیس خوردگی خاک موجب لیز خوردن این سنگ ها و ریزش آن به سطح جاده می شود.
نبود محافظ و فنس برای جلوگیری از ریزش سنگ در جاده مشکلات زیادی را برای راننده ها و مسافران بخصوص در زمستان ایجاد می کند. همچنین وجود پیچ های خطرناک و پرتگاه های بدون محافظ از دیگر موارد نا ایمنی این جاده است. تونل های این مسیر استاندارد نیستند، بدلیل غیراستاندارد بودن برخی از تونل های این مسیر در داخل آنها آب باران از دیوارهای تونل سرازیر می شود و این امر موجب ریزش لایه های درون تول می گردد. آسفالت جاده ایلام – حمیل از چاله و چوله است، در برخی از نقاط جاده آسفالت ترک خورده و دچار فرو رفتگی شده است. برخی از مسیرهای این جاده دید بسیار کمی دارد بخصوص در شب کنترل خودرو را برای راننده سخت می کند.
در بخش های زیادی از این مسیر خبری از علائم راهنمایی رانندگی نیست و این مورد برای رانندگان خطرناک است. جاده حمیل – ایلام نیازمند توجه بیش از پیش مسئولین استان است. این مسیر پر اهمیت و پر تردد اما غیر استاندارد و ناایمن نیاز به بازسازی و مرمت اساسی دارد. بخصوص اینکه در آستانه ورود به فصل سرما و شروع بارش ها هستیم، حداقل کاری که مسئولین راهداری استان می توانند انجام دهند، اعمال روشهای جلوگیری از ریزش سنگ در جاده های کوهستانی، از قبیل مالچ و بتن پاشی، فنس کشی و تعبیه فنسهای فنری است تا از ریزش سنگ کوه به سطح جاده جلوگیری شود.
https://ilamemruz.ir/?p=13699